Så skapar du engagemang på arbetsplatsen

May 31, 2024

Så skapar du engagemang på arbetsplatsen

I tider av oro för nedskärningar är det viktigt att boosta engagemanget och tryggheten på arbetsplatsen.

Här har vi 6 tips för att skapa engagemang och vi-känsla bland medarbetarna. 
  1. Skapa en vi-känsla
    Tänk på att samlas kring ert och företagets syfte, sätt tydliga mål tillsammans och arbeta mot dem.  Att ta sig an en utmaning tillsammans skapar sammanhållning, motståndskraft när det känns svårt och starkare glädje när det går bra. Teamwork makes the dream work!
  2. Psykologisk trygghet
    Begreppet “psykologisk trygghet” dyker ofta upp när vi pratar om vad som får anställda att trivas och växa på arbetsplatsen. Grundstenen är att de ska kunna vara sig själva och att organisationen upplevs ha högt i tak. Alla ska känna sig trygga i att ställa frågor och diskutera – vilket främjar kreativitet och innovation. Här spelar du som chef spelar en nyckelroll genom att själv våga vara den du är och visa dig sårbar.
  3. Personliga relationer
    Skapa en mer personlig, men professionell, relation till dina anställda. Här gäller det att vara lyhörd och uppmärksam. Låt dig själv ta ett break från arbetet och umgås med de anställda.
  4. Uppmärksamma personalen
    Många företag vi är i kontakt med arbetar med någon form av incitament- och/eller belöningssystem för att uppmärksamma sina anställda – något som kan ge stor effekt. Inte minst är det viktigt i dessa tider av oro. Det behövs inte mycket för att visa att personen i fråga gör en viktig insats, men den där klappen på axeln gör stor skillnad.
  5. Lyssna på personalen
    Att vara inkännande och lyhörd är bland de viktigaste egenskaperna en chef kan ha, enligt kandidater som vi pratar med. Våga fråga rakt ut om det finns någonting som de anställda vill ändra på. Att vara öppen för feedback hjälper både dig och organisationen att växa. När du bjuder in till feedback och dialog bjuder du också in till att skapa gemensamma lösningar – istället för att du som chef ska säga vad som blir bäst. När personalen känner att ”det här löste vi själva”, då har du som chef förmodligen gjort ett riktigt bra jobb. 
  6. Hitta på grejer tillsammans
    Alla företag och team mår bra av någon form av gemensam aktivitet. Det kan vara allt ifrån att gå och bowla tillsammans eller att åka i väg på en tvådagarskonferens. Är det kärvt i kassan kan gemensamma lunchpromenader vara en variant.  Det är inte vad man gör utan att man gör det som gör skillnaden. 

Källa: Maria Geijer, motivationsexpert på Morot & Co.

Att matcha kandidatens personlighet och förväntningar med kulturen på arbetsplatsen är något som vi på Andara Group lägger extra mycket tid på i våra rekryteringar då vi är genuint intresserade av att kandidaten ska trivas och stanna långsiktigt.

No items found.